De manier zoals hieronder beschreven is hoe het spel doorgaans bij de organisator thuis in Den Haag wordt gespeeld. Dit kan - vanwege eigen voorkeuren - op details afwijken wanneer er gespeeld wordt op een andere locatie.
Op tafel komt een vinyl speelveld met een raster van 1330 voorgedrukte velden. Gespeeld wordt met de tegels uit de volgende sets en uitbreidingen:
- Basisset (9x)
- Jubileumset (dus in totaal 10 basissets)
- Uitbreidingen
- 1 Kathedralen en herbergen
- 2 Kooplieden en bouwmeesters
- 3 De Draak, de Fee en de Jonkvrouw
- 4 De Toren
- 5 Burgemeesters en abdijen
- 6 Graaf, Koning en Consorten
- 8 Bruggen, Burchten en Bazaars
- 9 Schapen en Heuvels (2x)
- 10 Het Circus
Mini-uitbreidingen
- 2 x Duitse burchten
- 2 x Duitse kathedralen,
- 2 x Duitse kloosters
- 3 x Halve tegels
- 3 x Labyrinth
- 2 x Volgeling
- 2 x Badhuizen
- 1 x Rivier II extra (dus in totaal 2 x rivier II)
- 1 x Boerenopstand
- 1 x Graancirkels
- 1 x Veerboten
- 1 x Het feest
- 1 x Vliegtuigen
- 1 x Goudmijnen
- 1 x Heks en Tovenaar
- 1 x Rovers
- 1 x Markten van Leipzich
- 1x Japanse gebouwen
Aantal meeples
Iedere speler krijgt een bakje in zijn/haar eigen kleur plus een naambadge en een puntennumeroteur. In dat bakje zitten: 16 meeples, 1 grote meeple, 3 abten, 2 herders, plus alle extra meeples uit de uitbreidingen (volgeling[2x], burgemeester, circusdirecteur, etc) plus 8 waardebiljetten (te gebruiken bij bazaars). Voor de aanvang van het spel trekt iedere speler ook nog 2 Duitse burchten en 3 halve tegels en voegt deze bij de rest van zijn/haar voorraad.
Start van het spel
Begonnen wordt met de rivierstarttegel uit de jubileumdoos. Daarna worden de riviertegels aangelegd, volgens de algemene regels. De set bestaat uit:
• De rivier uit de jubileumdoos
• 2 x rivier 1
• 2 x rivier 2
• 4 eindtegels
Het is mogelijk dat de positie van de rivier iets moet worden aangepast t.o.v. de positie van reeds aanwezige tegels op het speelveld. Dit in overleg.
Wanneer de rivier klaar is worden (eventueel) de volgende tegels geplaatst.
- De grote starttegel uit de uitbreiding "De Graaf, de Koning en Consorten".
- De Markten van Leipzig.
Deze posities worden in overleg bepaald.
Hierna gaan alle speeltegels in de trekzak. Er wordt nog éénmaal gehusseld. Vervolgens wordt er verder gespeeld door de speler die aan de beurt was na het voltooien van de rivier.
Vanwege de afmetingen van het speelveld wordt er waarschijnlijk veel om de tafel gemanoeuvreerd. Daarbij is het bakje met meeples dus handig.
Schudden en husselen van de tegels
Om nodeloze beschadigingen aan de tegels te voorkomen is het fijn als er gedurende de rest van het spel niet in de trekzak “gegraaid, geschud of gehusseld” wordt.
Reeds aanwezige tegels op het veld.
Op het speelveld zijn ongeveer 80 tegels voorgedrukt. De speler die door het aanleggen van een tegel contact maakt met de weg of stad op een reeds voorgedrukte tegel voegt dit deel automatisch aan zijn project toe.
Wordt er dus contact gemaakt met een "wegdeel" dan is niet persé automatisch ook een eventueel op die tegel aanwezige stad of weide onderdeel van een bestaand project.
Een uitzondering hierop zijn de tegels met een abdij of kathedraal. Die kunnen geclaimd worden door de speler die contact maakt met zowel een weg als een weide van die tegel. Daar is het dus mogelijk om met één aanlegtegel een wegdeel of een abdij te kunnen claimen, maar niet beide.
Bazaars, veilingen
Om Bazaars en veilingen overzichtelijk te laten verlopen heeft iedere speler de beschikking over acht waardebiljetten. Deze worden gebruikt bij een bazaar / veiling van een tegel. Een van de biljetten heeft de waarde “x2”. Hiermee wordt het hoogste bod in de bieding met de factor 2 verhoogd. Wanneer er meerdere spelers hier gebruik van maken dan wordt deze waarde, in de speelrichting, telkens met de factor 2 verhoogd. Voorbeeld: speler 1 biedt x 2 en verhoogt daarmee het hoogste exacte bod in de reeks. Wanneer speler 5 óók x 2 biedt dan verhoogt hij het bod van speler 1 met de factor 2.
Er wordt éénmaal geboden. De veilingmeester mag het hoogste bod overnemen.
De meren.
De watervelden van de twee grote meren gelden als een wegdeel wanneer deze, met een veerboot, onderdeel van een weg wordt.
Randen van het veld.
Hier mogen alleen weides aan grenzen. Er mag geen stadsdeel of weg eindigen aan de rand van het veld.
Spelregels
Alle officiële spelregels zijn aanwezig en leidend, m.u.v.:
Duitse kathedralen. Wanneer op één rij 2 of meerdere kathedralen staan geldt de puntentelling voor het “uitzicht” tot aan de volgende kathedraal in die rij, en niet verder.
Puntentelling
Ieder is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen puntentelling. Hiervoor heb je een puntennumeroteur.
De punten worden ook bijgehouden op het puntenspoor aan de zijkant van het speelveld. Afgelegde rondes (100 punten) worden geteld op het telraam.
Pauzes en Lunch
Na ongeveer 2 uur spelen of in overleg Neem een lunchpakket mee. Koffie, thee, limonade, bier is aanwezig.
Doel van de Slag om Carcassonne
In de eerste plaats plezier. Er zijn spelers met heel veel ervaring die alle spelregels kennen… er zijn spelers met nauwelijks ervaring. Het doel is om iedereen van een leuke dag te laten genieten en kennis te laten maken met dit spel. Geef elkaar dus uitleg over regels en tactiek. De uiteindelijke winnaar van de Slag om Carcassonne hoeft dus niet persé degene te zijn die ook de slag gewonnen heeft.
Randprogramma
Eventuele meegereisde supporters en gasten kunnen deelnemen aan het randprogramma.
- Andere spellen (er is heul veul)
- Facilitaire ondersteuning
- Honden uitlaten (er zijn er minstens 2, Beau en Bella)
Pizza of Cassoulette
Na afloop wordt er gegeten. Naar goed plaatselijk Carcassons usance is dat pizza of cassoulette.